לפני שנדבר על חשיבה חיובית וחשיבותה ליחיד ולמקום העבודה, כמה מילים על החשיבה השלילית.
פעמים רבות איננו נותנים את דעתנו על כוחה של החשיבה השלילית במקום העבודה ליצור סביבת עבודה שלילית ומדכדכת, ולהשפיע לא רק על ביצועי העובד האינדיבידואל ועל מצב רוחו וגישתו, אלא על פדיון העבודה של העסק כולו.
חשיבה שלילית משפיעה על מקום העבודה החל ברמת ההנהלה הגבוהה ודרגי ניהול הביניים ועד לרמת העובד הזוטר. מליארדי דולרים מבוזבזים על חשיבה שלילית המאופיינת ב:
- חוסר מוטיבציה
- עבודה תחת לחץ ומתח גבוהים מדי
- יחסי אנוש גרועים בצוותי עבודה ומול לקוחות
- חוסר יכולת לקחת אחריות על פעולות היחיד והמצאת תירוצים מתירוצים שונים לאי עמידה ביעדים
- ערעור מאמצי אחרים תוך כדי התבוננות צרה על טובת היחיד בלבד ואי ראיית טובת החברה כולה
- היעדר תחושת גאווה ושייכות לחברה
- תלונות הדדיות
- אי סיפוק לקוחות ועוד…
אם בעבר חברות התמקדו בגיוס עובדים בעלי "good spirit", הכשרתם והקניית הידע לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר, כיום מבינים כי גם העובד בעל ה"spirit" המיטבי לא יוכל לשמור עליו אם מקום עבודתו לא יצור את התנאים לשמרו. זאת ועוד, כל ההכשרות המכוונות להקניית וחיזוק הידע המקצועי, מאבדות את משמעותן אם העובדים בכל דרגי החברה לא קיבלו הכשרה בהעצמת היכולת והגישה החיובית ליישום הידע הנרכש. במידה ועובד חסר ביטחון, חושש מאתגרים, אינו מסוגל להתמודד עם ביקורת, מחזיק באמונה שאסור לו לטעות ועוד – אין באפשרותו ליישם את הידע שרכש בצורה הטובה ביותר.
כאן נכנסת החשיבה החיובית לתמונה:
- היא מאפשרת לעובד למצות את הפוטנציאל שלו וליישם את הידע שרכש ע"י העלאת בטחונו בעצמו וביכולותיו.
- מלמדת לקיחת אחריות על טעויות ומעבר מתלונה לפעולה.
- מאפשרת סביבת עבודה נעימה, ישרה המאופיינת בשיתוף פעולה הדדי.
- מגלה כיצד ליצור אינטראקציות אישיות מספקות ומעשירות במקום העבודה.
- מחליפה אמונות מעכבות של העובדים באמונות משותפות מקדמות.
- מעלה את המוטיבציה ותחושת הסיפוק של העובד.
- חוסכת כסף רב…
כל זאת נעשה ע"י יישום כמה כללי יסוד של החשיבה החיובית:
- אין אדם שנולד בלי חשיבה חיובית ואין אדם או חברה שאינם יכולים ללמוד את עקרונותיה וכליה.
- חשיבה חיובית היא גישה חיובית לחיים העושה שימוש באופטימיות, חמלה, שמחה, ביטחון, יצירתיות ועוד תכונות ואיכויות חיוביות אותן היא "מעוררת" לחיים.
- קיים קו ישר בין האמונות למחשבות ולמציאות הנוצרת ויש ללמוד את הדרך ליצור אמונות ומחשבות חיוביות שיחליפו את אלה המעכבות ופוגעות בהתקדמותנו.
- יש ללמוד ליצור דיבור חיובי אותנטי, המשפיע לטובה הן על העובד עצמו והן על הסביבה המקיפה אותו.
- בכדי להשיג מטרות יש ללמוד למקד את היעד וליצור הדמיה חיובית לפני הגשמתו הפיזית.
לסיכום,
חשיבה חיובית במהותה אופטימית ומאמינה כי ביכולתו של כל עובד ושל כל חברה ליצור שינוי מהותי באווירה ובפדיון העבודה על ידי שינוי הדרגתי ומעמיק של דרכי החשיבה, הדיבור והפעולה של העובד בכל הדרגים.
שינוי זה משפיע באופן ישיר הן על החברה כמכלול, הן על העובד בה, והן על חייו הפרטיים של העובד – אשר הטבתם יוצרת השפעה חיובית חוזרת על החברה עצמה. לימוד חשיבה חיובית במקום העבודה, דומה לחיזוק הכלי המכיל בתוכו את כל מי הידע וההכשרה – במידה והכלי סדוק ופגוע, מזיגת מים נוספים לתוכו לא תועיל לתהליך תיקונו ותהיה לבסוף בבחינת פעולה חסרת ערך. ברור לי שהמטאפורה הזו לוקה בחסר, העובד אינו כלי ואין צורך לתקנו, אך אם ניקח מהדוגמא את הרעיון שיש לעבוד, לשמר, לחזק ולטפח את האדם כדי שיוכל לממש את הפוטנציאל הגבוה שלו לטובת עצמו ולטובת מקום עבודתו – הרי שהצבענו על המקום בו החשיבה החיובית באמת יכולה לעזור.